Herbal Medicine-Βοτανοθεραπεία Από την αρχαιότητα,τα βότανα εκτιμήθηκαν για τις αναλγητικές και θεραπευτικές τους ικανότητες. Σήμερα ένα ποσοστό περίπου 75% των φαρμάκων μας βασίζονται στις θεραπευτικές ιδιότητες των φυτών. Οι κοινωνίες μας, διά μέσου των αιώνων, ανέπτυξαν τις δικές τους παραδόσεις για να καταφέρουν να κατανοήσουν τα φαρμακευτικά φυτά και τις χρήσεις τους. Κάποιες από αυτές τις παραδόσεις και τις ιατρικές πρακτικές μπορεί να μας φαίνονται παράδοξες και μαγικές, ενώ κάποιες άλλες λογικές και ορθολογιστικές, όλες τους όμως είναι προσπάθειες να ξεπεραστούν οι ασθένειες και ο πόνος και στο τέλος-τέλος να βελτιωθεί η ποιότητα της ζωής. Αυτά με λίγα λόγια ορίζουν την βοτανοθεραπεία.

Κυριακή, 27 Μαρτίου 2016

Συναισθηματική Νοημοσύνη και Ενσυναίσθηση: Κλειδιά για ισορροπία, ευτυχία και επιτυχία των παιδιών

photo
πηγή:
Ψυχο-εκπαιδευτική Σύμβουλος, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Ο Dr. Daniel Goleman - εμπνευστής του όρου «Συναισθηματική Νοημοσύνη», E.Q., Emotional Intelligence, καθηγητής του Harvard University και Συγγραφέας του bestseller: «Συναισθηματική Νοημοσύνη EQ: Γιατί μετράει πιο πολύ από το IQ;», αναφέρει ότι « Oι Ψυχολόγοι, Ερευνητές και Εκπαιδευτικοί σήμερα πια έχουν αποδείξει ότι το IQ συνεισφέρει μόνο κατά 20% στη μελλοντική Επιτυχία, Ισορροπία και Ευτυχία ατόμου.
Το σημαντικό υπόλοιπο 80% βασίζεται στην Ανάπτυξη της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (EQ).

Τι είναι λοιπόν η περίφημη Συναισθηματική Νοημοσύνη;
Με τον όρο Συναισθηματική Νοημοσύνη, E.Q.,χαρακτηρίζουμε την ικανότητα του ανθρώπου:
• να συναισθάνεται, να βιώνει την πολύτιμη «Εν-συναίσθηση»
• να ενεργεί με Ωριμότητα, Νηφαλιότητα και Ψυχραιμία
• να χρησιμοποιεί Υπομονή και Επιμονή
• να Επιβιώνει παρ όλες τις δυσκολίες και τις αλλαγές
• να ελέγχει τις Παρορμήσεις του
• να καθυστερεί την Ικανοποίηση των υλικών ή/και συναισθηματικών αναγκών του
• να ρυθμίζει τη Διάθεσή του
• να ελέγχει τις Ψυχολογικές Διακυμάνσεις του, ώστε να μην επηρεάζουν την κρίση του, καθώς και τη ψυχολογική του διάθεση
• να έχει την ικανότητα να Συμπάσχει
• να Συναισθάνεται με τους συνανθρώπους του
• να έχει Αισιόδοξη Σκέψη και Άποψη για τη ζωή και
• να ελπίζει Θετικά σε κάτι καλύτερο (Daniel Goleman, 1995)

Μερικά ακόμα χαρακτηριστικά που σχετίζονται με την Συναισθηματική Νοημοσύνη του παιδιού, εφήβου που αργότερα θα εξελιχθεί σε Συναισθηματικά Ώριμο Ενήλικα είναι:
• Αποδοχή και Σεβασμό από τους άλλους
• Ανάγκη για Υγιή Κοινωνικοποίηση
• Ικανότητα Δημιουργίας Ουσιαστικών Διαπροσωπικών Σχέσεων και να απολαμβάνει Συναισθηματικούς Δεσμούς
• Ανάγκη Διαμόρφωση Προσωπικής Ταυτότητας
• Ανάγκη να δείχνει Ενδιαφέρον για Κοινωνικούς Προβληματισμούς και να δέχεται τις Υποχρεώσεις και τα Καθήκοντα του
• Δυνατότητα αλλιέργειας Εν-συναίσθησης, Κατανόησης & Μοιράσματος
• Ικανότητα καλλιέργειας Χιούμορ που είναι ένδειξη I.Q & E.Q
• Διάθεση να κάνει ορισμένους κοινωνικούς Συμβιβασμούς και Θυσίες
• Ικανότητα να αντέχει σε έναν ορισμένο βαθμό την «Υπαρξιακή ΜΟΝΑΞΙΑ»
• Διάθεση να διαμορφώνει Προσωπικές Αξίες Ζωής και να μη δέχεται παθητικά ότι του δίνεται από έξω!
• Ικανότητα Ευελιξίας και Προσαρμογής σε διάφορες δύσκολες κοινωνικές, οικογενειακές και προσωπικές καταστάσεις


Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι η Εν-συναίσθηση είναι ίσως από τα πιο σημαντικά κλειδιά που δείχνει ότι ένα για ένα άτομο έχει Συναισθηματική Ευφυία και Ωριμότητα.

Τι είναι η Εν-συναίσθηση;
Εν-συναίσθηση είναι η ικανότητα να βλέπουμε και αξιολογούμε τι αισθάνεται ο συνάνθρωπος μας.
Συναισθανόμαστε με αυτόν, όχι για αυτόν!
Μαθαίνουμε να μοιραζόμαστε τα συναισθήματά μαζί του.
Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που μας «δένει», μας συνδέει με τον άλλο.
Όταν δείχνουμε Ενσυναίσθηση προς το παιδί, κατανοούμε, συμπάσχουμε μαζί του και του μαθαίνουμε το «Σωστό» και το «Λάθος», δείχνοντας του αγάπη και αποδοχή με όρια.

Γιατί είναι σημαντική η Εν-συναίσθηση για τους Γονείς;
• Γιατί με την ενσυναίσθηση μπορούν να καταλάβουν πραγματικά το παιδί τους και να συμπάσχουν μαζί του.
Ακόμα και για πράγματα που οι μεγάλοι θεωρούν ασήμαντα, αλλά για ένα παιδί δεν είναι, είναι σημαντικό να του δίνουν την εντύπωση ότι το καταλαβαίνουν.
Έτσι του δίνουν αξία και το αίσθημα της ασφάλειας.
Π.χ., εάν ένα παιδί δεν μπορεί να κοιμηθεί μόνο του το βράδυ, το πιό εύκολο είναι να σκεφτούμε ότι είναι ένα απλό καπρίτσιο, ενώ στην πραγματικότητα μπορεί όντως να φοβάται το σκοτάδι.
Μια «ψυχρή» αντιμετώπιση δεν φθάνει για να μην παραπονιέται ή να σταματήσει να κλαίει.
Εδώ πρέπει να λειτουργήσει η ενσυναίθηση για να μπορέσουμε να μπούμε στη θέση ενός μικρού παιδιού και να προσπαθήσουμε να συζητήσουμε το πρόβλημα του, να το ρωτήσουμε γιατί αισθάνεται έτσι, να του δείξουμε κατανόηση, να καθησυχάσουμε τους φόβους του και να του πούμε ότι είμαστε δίπλα του.
• Γιατί με την ενσυναίσθηση μπορούν να δείχνουν με Παραδειγματισμό στα παιδιά τους και να τους περνούν το μήνυμα ότι είναι «δίπλα» τους.
Είναι σημαντικό οι γονείς να δώσουν το σωστό παράδειγμα στα παιδιά τους και να τα κάνουν να καταλάβουν ότι η ευτυχία των κοντινών τους ανθρώπων είναι το ίδιο σημαντική με τη δική τους.
Έτσι οι γονείς θα βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν ότι ο κόσμος δεν περιστρέφεται μόνο γύρω από εκείνα, αλλά ότι και οι ανάγκες των άλλων είναι το ίδιο σημαντικές.
• Γιατί με την ενσυναίσθηση βοηθούν τα παιδιά να αναγνωρίζουν και να χειρίζονται τα συναισθήματά τους.
Είναι σημαντική η αναγνώριση των θετικών συναισθημάτων όπως χαρά, ικανοποίηση, μοίρασμα, αλλά ειναι ακόμα πιο σημαντική και πολύτιμη είναι η αναγνώριση δυσάρεστων συναισθημάτων, όπως ο θυμός, ντροπή, ζήλια.
Να μάθουν να τα κατονομάζουν, να τα κατανοούν και να μάθουν να τα διαχειρίζονται.
Η Διαχείριση των Συναισθημάτων δεν είναι εύκολη υπόθεση, είναι όμως το πρώτο και σημαντικό βήμα για να καταλάβουμε τον εαυτό μας και τους γύρω μας.
• Η Ενσυναισθηση σχετίζεται όχι μόνο με την Αναγνώριση των συναισθημάτων γενικά του εαυτού μας και των άλλων, αλλά και με την αποδοχή των άλλων ακριβώς όπως είναι. Βέβαια τα παιδιά επειδή είναι μικρά δεν έχουν ακόμα καλλιεργήσει όλα τα στοιχεία της προσωπικότητας τους, για αυτό το λόγο μερικές φορές αυτά που λένε μας φαίνονται υπερβολικά ή αστεία.
Όμως εμείς δεν πρέπει να τα υποτιμάμε και να τα γελειωποιούμε, αλλά να δείχνουμε κάθε στιγμή ότι είμαστε δίπλα τους και τα αποδεχόμαστε όπως είναι.

Πώς να τονώσετε την Ενσυναίσθηση του παιδιού σας
1. Δείξτε του ότι το καταλαβαίνετε με κατάλληλες ερωτήσεις και επεξηγήσεις!
Π.χ. «Μήπως φοβάσαι το σκυλάκι; Δεν θα σε πειράξει! Είμαι δίπλα σου».
2. Μιλήστε του για τα συναισθήματα των άλλων.
Π.χ., «η αδερφή σου στεναχωρήθηκε που την έσπρωξε... Ζήτησε της συγγνώμη και εξήγησε της ότι δεν ήθελες να την πονέσεις».
3. Φέρτε του παραδείγματα κοντινών του ανθρώπων.
Π.χ., «ο παππούς είναι άρρωστος, να του αγοράσουμε μια κάρτα για να αισθανθεί καλύτερα».
4. Χρησιμοποιήστε το «ΕΓΩ-ΜΥΝΗΜΑ»
5. Χρησιμοποιήστε τη «Συγγνώμη», αλλά εξηγήστε του και τους λόγους που πρέπει να ζητήσει συγγνώμη για ουσιαστικούς λόγους, όχι μόνο τυπικούς, και να καταλάβει το γιατί.
6. Διαβάστε μαζί με το παιδί σας βιβλία για τα Συναισθήματα.
7. Μάθετέ του να κάνει τις κατάλληλες ερωτήσεις για να βιώσει την Συναισθηματική Νοημοσύνη και Ωρίμανση:
«Πως νιώθεις για αυτό;» Χρήσιμη ερώτηση όταν το παιδί είναι αναστατωμένο και στεναχωρημένο.
• «Ξέρεις πόσες φορές έχω φοβηθεί εγώ;»
Είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να νιώσει το παιδί ότι και ο γονιός είχε την ίδια εμπειρία και το ξεπέρασε.
• «Πως θα ένιωθες εσύ εάν στο έκανε αυτό η αδελφή σου;»
Είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να κάνουμε το παιδί να μπει στη θέση του άλλου.
• «Πως πιστεύεις ότι νιώθει ο τάδε ήρωας;»
Μέσα από τις ιστορίες ηρώων και παραδειγματισμού μπορούν οι γονείς να αυξήσουν την ενσυναίσθηση των παιδιών τους.
Π.χ., να ρωτήσουν
«Γιατί νομίζεις ότι φέρθηκε έτσι και πήρε αυτές τις αποφάσεις;»
«Αν είχες Υπερδυνάμεις τι θα έκανες;»
8. Παίξτε με τα παιδιά σας δημιουργικά, ψυχολογικά παιχνίδια όπως το:
«Ποιο συναίσθημα είναι αυτό;»
«Μάντεψε τι νιώθω...;»
Αυτός είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να μάθει να αναγνωρίζει τα Συναισθήματα του και των άλλων.
9. Μοιραστείτε ιστορίες δικές σας στην ηλικία του παιδιού σας μαζί του.
Έτσι παρακινείτε τη φαντασία του και περιέργεια του.
Αυτή είναι μια μοναδική εμπειρία γνώσης και μοιράσματος μεταξύ γονιού και παιδιού.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~