Herbal Medicine-Βοτανοθεραπεία Από την αρχαιότητα,τα βότανα εκτιμήθηκαν για τις αναλγητικές και θεραπευτικές τους ικανότητες. Σήμερα ένα ποσοστό περίπου 75% των φαρμάκων μας βασίζονται στις θεραπευτικές ιδιότητες των φυτών. Οι κοινωνίες μας, διά μέσου των αιώνων, ανέπτυξαν τις δικές τους παραδόσεις για να καταφέρουν να κατανοήσουν τα φαρμακευτικά φυτά και τις χρήσεις τους. Κάποιες από αυτές τις παραδόσεις και τις ιατρικές πρακτικές μπορεί να μας φαίνονται παράδοξες και μαγικές, ενώ κάποιες άλλες λογικές και ορθολογιστικές, όλες τους όμως είναι προσπάθειες να ξεπεραστούν οι ασθένειες και ο πόνος και στο τέλος-τέλος να βελτιωθεί η ποιότητα της ζωής. Αυτά με λίγα λόγια ορίζουν την βοτανοθεραπεία.

Σάββατο, 21 Οκτωβρίου 2017

Μετά τη συγκομιδή...

Ο αγρότης που άφηνε ό,τι παράπεφτε από το μάζεμα των σταχυών ή των ελιών στους φτωχούς συνανθρώπους του κατανοούσε βαθιά την απελπισία τους αφού σε αβέβαιους καιρούς μπορούσε να βρεθεί στην ίδια θέση.

Στο παρελθόν ήταν διαδεδομένη η πρακτική να αφήνουν αμάζευτους τους καρπούς που ξέφευγαν κατά τη διάρκεια της συλλογής της σοδειάς.
Φρούτα, ελιές, σιτηρά κ.λ.π. που έμεναν στα δέντρα ή στα χωράφια ήταν τα πολύτιμα περισσεύματα με τα οποία βολεύονταν οι ακτήμονες και οι άποροι.  Θυμάστε τη Σταχομαζώχτρα, την ηρωίδα του ομώνυμου  διηγήματος του  Α. Παπαδιαμάντη; 
Με αυτό τον τρόπο αποκτούσε το κυριότερο εισόδημά της.
Στους φτωχούληδες άφηναν τις γωνίες των χωραφιών ή και ολόκληρα χωράφια των οποίων η καλλιέργεια δεν απέδιδε.
Αυτή η πρακτική που έχει τις απαρχές της στην αρχαιότητα αποτελεί μια σοφή αντιμετώπιση του φόβου της πείνας, ανώδυνο μέσο αποτροπής κοινωνικών ταραχών, ενώ  συχνά εκπορεύεται από μια από τις σημαντικότερες αξίες, την ευσπλαχνία, την συντρόφισσα της αλληλεγγύης και το πέρασμα από το εγώ στο εμείς.
Ο αγρότης που άφηνε ό,τι παράπεφτε από το μάζεμα των σταχυών ή των ελιών στους φτωχούς συνανθρώπους του κατανοούσε βαθιά την απελπισία τους αφού σε αβέβαιους καιρούς μπορούσε να βρεθεί στην ίδια θέση.
Posted on Ιανουαρίου 17, 2016 by Mariana Kavroulaki
photo:google.gr

Η μουσική διεγείρει τον εγκέφαλο

Οι άνθρωποι που απολαμβάνουν να ακούνε την αγαπημένη τους μουσική, χωρίς να το ξέρουν, απελευθερώνουν στον εγκέφαλό τους περισσότερη ντοπαμίνη, την ίδια χημική ουσία στην οποία οφείλεται το αίσθημα ευχαρίστησης που προκαλείται από ένα καλό φαγητό, από τα ναρκωτικά και από τα χρήματα, σύμφωνα με καναδική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές του Νευρολογικού Ινστιτούτου του πανεπιστημίου ΜακΓκιλ του Μόντρεαλ, με επικεφαλής τη Βαλορί Σαλιμπούρ και τον Ρόμπερτ Ζατόρ, έκαναν πειράματα με οκτώ εθελοντές ακροατές ηλικίας 19 έως 24 ετών.

Οι ειδικοί κατέγραψαν τις εγκεφαλικές αντιδράσεις των εθελοντών με τομογράφο εκπομπής ποζιτρονίων (ΡΕΤ), ενώ παράλληλα παρακολουθούσαν τον καρδιακό ρυθμό, την αναπνοή, την θερμοκρασία και την ηλεκτρική αγωγιμότητα του δέρματος των εθελοντών, την ώρα που εκείνοι άκουγαν την αγαπημένη τους μουσική.
Διαπιστώθηκε ότι, πριν καν αρχίσει η μουσική, μόνο με την προσμονή της ακρόασης, ο εγκέφαλος των εθελοντών άρχισε να απελευθερώνει ντοπαμίνη, κάτι που όμως δεν συνέβαινε όταν οι εθελοντές άκουγαν ουδέτερη και αδιάφορη γι’ αυτούς μουσική.

Σε επόμενο στάδιο, οι επιστήμονες μελέτησαν τις εγκεφαλικές αντιδράσεις των εθελοντών με λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI) και διαπίστωσαν ότι λίγο πριν την ακρόαση της αγαπημένης μουσικής (που ήταν χωρίς λόγια, για να μην επηρεάζονται οι ακροατές από λεκτικούς συνειρμούς), ενεργοποιείτο μια συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου, ο κερκοφόρος πυρήνας, ενώ την ώρα της αποκορύφωσης της απόλαυσης της ακρόασης ενεργοποιείτο μια άλλη περιοχή, ο επικλινής πυρήνας.
Και οι δύο περιοχές βρίσκονται στο λεγόμενο ραβδωτό σώμα του εγκεφάλου.

Σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο και τη βρετανική «Γκάρντιαν», η σχετική μελέτη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό νευροεπιστήμης «Nature Neuroscience».

οίνος θυμίτης

"θυμίτης· θύμου κεκομμένου καὶ σεσησμένου ρ΄ ἐνδήσας εἰς ὀθόνιον κάθες εἰς γλεύκους κεράμιον. 
ἁρμόζει πρὸς δυσπεψίας,ἀνορεξίας,δυσενεργείας νεύρων,πόνους ὑποχονδρίων,φρίκας χειμερινὰς
καὶ πρὸς ἰοβόλα τὰ ψύχοντα καὶ πήττοντα." 
εδώ ο Διοσκουρίδης  μας περιγράφει λιτά και κατανοητά την παρασκευή
και
τη χρήση του θυμαρίσιου οίνου...
σε ένα πανί μέσα δένουμε εκατό δραχμές (περίπου μισό κιλό σημερινή αντιστοιχία)
τριμμένου και κοσκινισμένου θυμαριού...
στη συνέχεια το ρίχνουμε μέσα στον αμφορέα με τον μούστο...
ενδείκνυται:
-1) στις δυσπεψίες
-2) στις ανορεξίες
-3) στην κακή λειτουργία των νεύρων
-4) στους υποχόνδριους πόνους
-5) στις χειμωνιάτικες ανατριχίλες και
-6) στα τσιμπήματα από δηλητηριώδη ζώα που παγώνουν και προκαλούν δυσκαμψία
τι ήταν οι υποχόνδριοι πόνοι;
για πρώτη φορά συναντάμε τη λέξη στον Ιπποκράττη..
"Ὑποχόνδριον δὲ χρὴ μαλθακὸν εἶναι καὶ ἄπονον καὶ ὁμαλές· φλεγμαῖνον  δὲ,ἢ  
ἀνωμάλως ἔχον,ἢ ἀλγούμενον,σημεῖον ἀῤῥωστίης ἐστὶν οὐκ  εὐήθεος."
"Καρδίης πόνος καὶ σφυγμὸς ὑποχονδρίων,πυρετοῦ περιψυχθέντος, κακὸν,ἄλλως τε κἢν ἐφιδρῶσιν."
"Ὑποχονδρίων σύντασις, μετὰ κώματος ἀσώδεος, κεφαλαλγικῷ, τὰ παρ´ οὖς ἐπαίρει."
με τον όρο αυτό οι γιατροί της εποχής εκείνης περιέγραφαν:
α) τις περιοχές του σώματος που εντοπίζονται υπό των χόνδρων των αρθρώσεων και τις παθήσεις αυτών...   
β) τις  πεπτικές διαταραχές που σχετίζονται με τη χοληδόχο κύστη,το συκώτι και την σπλήνα....
ποιο ήταν το βάρος μιας δραχμής;
το κυριότερο μέταλλο που χρησιμοποιούσαν οι Αρχαίοι Έλληνες σαν νόμισμα ήταν ο άργυρος..
σαν μονάδα βάρους συνήθως χρησιμοποιούσαν την ασημένια αττική δραχμή που
ισοδυναμούσε με 4,36 γραμμάρια...
ο οβολός,
η δραχμή,
η μνα και
το τάλαντο ήταν οι μονάδες βάρους τους οι οποίες κατόπιν έγιναν νομισματικές μονάδες...
το βάρος της ασημένιας δραχμής ποίκιλε από τόπο σε τόπο:
αττική δραχμή: 4,36 γραμμάρια
χιο-ροδιακή δραχμή: 3,87 γραμμάρια
αιγινήτικη δραχμή: 6,06 γραμμάρια κ.α

βιταμίνη Β12,γνωσιακή λειτουργία και μνήμη


Γιάννης Χρύσου
Διαιτολόγος Διατροφολόγος

Η βιταμίνη Β12 θεωρείται απαραίτητη για τον ανθρώπινο οργανισμό, αφού διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε λειτουργίες όπως την δημιουργία των ερυθρών αιμοσφαιρίων, την λειτουργία του νευρικού συστήματος, την αναγέννηση του DNA σε όλα τα κύτταρα κ.α.

Οι ημερήσιες ανάγκες βιταμίνης Β12 ανέρχονται στα 2,4 μg, ενώ εδώ και χρόνια, Δανοί ερευνητές αναφέρουν ότι η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη πρέπει να αυξηθεί κατά 500%.
Σε επιστημονικό άρθρο που δημοσιεύθηκε στο American Journal of Clinical Nutrition, αναφέρεται ότι η επιθυμητή ημερήσια πρόσληψη πρέπει να είναι στα 6μg με σκοπό να διορθωθούν προβλήματα και παράμετροι που σχετίζονται με την επάρκεια βιταμίνης Β12.
Η αδυναμία επίτευξης συμφωνίας για τις διεθνείς συστάσεις εγείρει ερωτήματα και προβληματισμούς, ειδικότερα όταν η έλλειψη βιταμίνης Β12, σύμφωνα με μελέτες, σχετίζεται με ολοένα και περισσότερα προβλήματα που ορίζουν το βιοτικό επίπεδο όλων.
Πιο συγκεκριμένα, η έλλειψη βιταμίνης Β12 έχει συσχετισθεί ισχυρά με την γνωσιακή λειτουργία και έκπτωση με την πάροδο της ηλικίας, αλλά και με την νευρική λειτουργία και την διάθεση.
Καταστάσεις που επηρεάζουν έντονα ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων, αλλά και όσους βρίσκονται γύρω τους.
Σε έλεγχο γνωσιακής λειτουργίας που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του Chicago Health and Aging Project, βρέθηκε ότι άτομα σε έλλειψη βιταμίνης Β12 παρουσίασαν πολύ χαμηλότερο σκορ.
Το γεγονός αποδόθηκε σε δύο δείκτες που είναι ιδιαίτερα αυξημένοι σε αυτές τις περιπτώσεις, τα επίπεδα ομοκυστεΐνης και μεθυλομαλονικού οξέος.
Οι υψηλές τιμές των εν λόγο δεικτών φαίνεται ότι ευθύνονται για την μείωση του μεγέθους του εγκεφάλου αλλά και την μειωμένη τροφοδότηση του μέσω των αγγείων.
Επιπλέον, σύμφωνα με δημοσίευση του Τμήματος Υγείας του Πανεπιστημίου του Harvard δια στόματος του Patrick Skerrett, άτομα μεγαλύτερα των 50 ετών με χαμηλά επίπεδα βιταμίνης Β12 παρουσίασαν απώλεια της αίσθησης της αφής, μούδιασμα της άκρας χείρας, προβλήματα στο περπάτημα, πόνους στις αρθρώσεις και μείωση της αναπνευστικής ικανότητας.
Τα αποτελέσματα αυτά δημοσιεύθηκαν στο The New England Journal of Medicine.
Το συγκεκριμένο άρθρο αναφέρει ότι σε εντονότερη έλλειψη, το άτομο μπορεί να οδηγηθεί σε βαθιά κατάθλιψη, απώλεια μνήμης, απώλεια γεύσης και όσφρησης και άλλων ανεπιθύμητων καταστάσεων.
Τα στοιχεία θεωρούνται καθοριστικής σημασίας, αφού όταν κάποιος αντιμετωπίζει τέτοια συμπτώματα, οδηγείται σε περισσότερες ανησυχητικές σκέψεις για την υγείας του.
Οι σύγχρονες μελέτες δείχνουν ότι μπορούν να αντιμετωπισθούν ή ακόμα καλύτερα να προληφθούν με την επάρκεια βιταμίνης Β12 στην διατροφή ή μέσω της συμπληρωματικής χορήγησης.
Σε μεγαλύτερο κίνδυνο είναι άτομα που παρουσιάζουν μία σειρά από συμπτώματα όπως περίεργη αίσθηση στα δάχτυλα των χεριών ή των ποδιών, έλλειψη ισορροπίας κατά το περπάτημα, αναιμία, «πρησμένη» γλώσσα, μείωση της ταχύτητας σκέψης ή απώλεια μνήμης, αδυναμία και κόπωση.
Τέτοια συμπτώματα αντιμετωπίζουν συχνά χορτοφάγοι που δεν συμπληρώνουν την διατροφή τους με βιταμίνη Β12, άτομα που έχουν υποβληθεί σε γαστρικές επεμβάσεις για την απώλεια βάρους και άτομα με κοιλιοκάκη ή νόσο του Crohn.
Για την κάλυψη των αναγκών βιταμίνης Β12 απαιτείται  η κατανάλωση ζωικών τροφίμων, αφού μόνο εκεί βρίσκεται.
Οι καλύτερες διατροφικές πηγές είναι το κρέας, τα πουλερικά, τα αυγά, τα οστρακοειδή, το γάλα και άλλα ζωικά προϊόντα.
Ορισμένα φυτικά τρόφιμα εμπλουτίζονται με Β12.Θα πρέπει να αναφερθεί ότι συχνά η ανεπάρκεια βιταμίνης Β12 δεν οφείλεται μόνο στην μειωμένη πρόσληψη αλλά και στην ελλειπή απορρόφηση.
Η διαδικασία απορρόφησης της Β12 αποτελείται από μία σειρά σταδίων.
Κάθε πρόβλημα κατά μήκος του πεπτικού σωλήνα μπορεί να επηρεάσει την απορρόφηση της.
Με την πάροδο της ηλικίας θεωρείται δεδομένη και η μείωση της, λόγω της μειωμένης δράσης του ενδογενή παράγοντα, μιας πρωτεΐνης απαραίτητης για το τελικό στάδιο της απορρόφησης στον ειλεό.
Το ίδιο πρόβλημα υπάρχει ακόμα και με την χρήση των «παραδοσιακών» συμπληρωμάτων διατροφής.
Σύγχρονα όμως σκευάσματα βιταμίνης Β12, τα οποία λαμβάνονται με στοματικό ψεκασμό και απορροφούνται μέσω του στοματικού βλεννογόνου, έρχονται να δώσουν την απόλυτη λύση.
Τα Αγγλικά αυτά σκευάσματα έχουν ελεγχθεί για την αποτελεσματικότητα τους στο Πανεπιστήμιο του Cardiff.
Η απορρόφηση και η αύξηση των επιπέδων βιταμίνης Β12 στο αίμα είναι έτσι πιο αποτελεσματική!
~~~~~~~~~~~
ας θυμηθούμε και κάποιες άλλες εφαρμογές της Β12:
θεραπεία της ψωρίασης με λάδι αβοκάντο-botanologia.blogspot.gr
πρόληψη τριχόπτωσης και βιταμίνες-botanologia.blogspot.gr