Herbal Medicine-Βοτανοθεραπεία Από την αρχαιότητα,τα βότανα εκτιμήθηκαν για τις αναλγητικές και θεραπευτικές τους ικανότητες. Σήμερα ένα ποσοστό περίπου 75% των φαρμάκων μας βασίζονται στις θεραπευτικές ιδιότητες των φυτών. Οι κοινωνίες μας, διά μέσου των αιώνων, ανέπτυξαν τις δικές τους παραδόσεις για να καταφέρουν να κατανοήσουν τα φαρμακευτικά φυτά και τις χρήσεις τους. Κάποιες από αυτές τις παραδόσεις και τις ιατρικές πρακτικές μπορεί να μας φαίνονται παράδοξες και μαγικές, ενώ κάποιες άλλες λογικές και ορθολογιστικές, όλες τους όμως είναι προσπάθειες να ξεπεραστούν οι ασθένειες και ο πόνος και στο τέλος-τέλος να βελτιωθεί η ποιότητα της ζωής. Αυτά με λίγα λόγια ορίζουν την βοτανοθεραπεία.
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα διατροφική αξία. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα διατροφική αξία. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Σάββατο 30 Μαΐου 2026

όταν με ρώτησαν - "ντίνα τι έχεις άλλο να μας πεις για την διατροφή" είπα...

...επειδή η διατροφή για μένα αποτελεί την πιο ειλικρινή μορφή καθημερινού σεβασμού προς τον εαυτό μου και προς όλους όσους ζουν κοντά μου, δείχνω έμπρακτα καθημερινά, την φροντίδα μου, μέσω της γνώσης και της επιλογής!
Με απλά λόγια γνωρίζω πως το φαγητό είναι η μοναδική σχέση, από την οποία δεν μπορούμε να "χωρίσουμε" και το πώς επιλέγουμε να τραφούμε είναι, τελικά, ο τρόπος που επιλέγουμε να ζήσουμε!
Κάτω από αυτό το πρίσμα λοιπόν (διότι δεν είμαι διατροφολόγος, είμαι βοτανολόγος και δεν μπορώ να σας δώσω συμβουλές για την διατροφή που μου ζητάτε) θα σας περιγράψω ένα από τα δικά μου γεύματα:
     . λοιπόν, σας δίνω το σημερινό μου γεύμα το οποίο ήταν
100gr κοτόπουλο,
2 μεγάλου μεγέθους αυγά μελάτα,
100gr βολβοί παντζαριού βραστοί πασπαλισμένοι με
2 κουταλιές της σούπας βιολογικό ελαιόλαδο και το χυμό μισού λεμονιού,
ένα φλυτζάνι ζωμός από κόκκαλα κοτόπουλου με τον χυμό μισού λεμονιού και καρυκεύματα, αλάτι,
μαύρο πιπέρι και κουρκούμι, σε πλούσιες ποσότητες ιδικά το κουρκούμι και το μαύρο πιπέρι.

        . Και εξηγώ γιατί αυτό το γεύμα μου.
-. κάνω διαλειμματική νηστεία * πάνω από δέκα χρόνια, οπότε μου είναι πάρα πολύ εύκολο να τρώω απλά φαγητά, χωρίς επεξεργασίες και διάφορες φιοριτούρες! (αυτό το έχω "περάσει" και σε όλη την οικογένεια)
Η διατροφή μου είναι ως επεί το πλείστο πρωτεϊνική!
Κύριος στόχος μου είναι οι πρωτεΐνες! 
Οπότε έχω:
-1. σύνολο πρωτεΐνης περίπου 51–56gr πρωτεΐνης
-. 100gr κοτόπουλο: 31gr πρωτεΐνη
-. 2 μεγάλα αυγά: 12 13gr
-. 1 φλυτζάνι ζωμός από κόκκαλα κοτόπουλου 10gr
-. 100gr βραστά παντζάρια: 2gr
Το γεύμα μου είναι δυνατό, με υψηλή βιολογικής αξίας πρωτεΐνη, 
με κολλαγόνο και αμινοξέα
-.2. συνολικές θερμίδες περίπου 630–665 kcal
-. κοτόπουλο 100gr ~165 kcal
-. 2 αυγά ~140–155 kcal
-. παντζάρια 100gr ~40–45 kcal
-. 2 κ.σ. ελαιόλαδο ~240 kcal
-. ζωμός από κόκκαλα ~40–60 kcal
-. 3. σύνολο λιπαρών: περίπου 40– 43gr
Τα περισσότερα λιπαρά είναι καλά μονοακόρεστα λιπαρά από το ελαιόλαδο.
-. αυγά 10gr
-. ελαιόλαδο 27gr
-. κοτόπουλο 4gr
-. 3. sύνολο υδατανθράκων περίπου 12gr
-. παντζάρια 10gr
Το γεύμα μου εν ολίγοις, είναι αρκετά χαμηλό σε carbs.
     Η διατροφή η δική μου και όλης της οικογένειας είναι πρωταρχικής σημασίας για μένα και γενικά δεν αφήνω τίποτα στην τύχη, σε ότι την αφορά!
Δεν κάθομαι με την ζυγαριά στο χέρι, ούτε με κουράζει να έχω τα σωστά τρόφιμα στο τραπέζι μας!
Απλά είναι μία τακτική χρόνων και πολλές φορές πιάνω τον εαυτό μου να δρα μηχανικά, διότι με το "μάτι" καταλαβαίνω πρώτα την ποιότητα αυτών που αγοράζω (κάνω πάντα ενδελεχή έλεγχο) και δεύτερον την ποσότητα που θα βάλω στα πιάτα μας και ειδικά στα πιάτα των παιδιών!
     . Και έρχομαι τώρα στα μικροθρεπτικά συστατικά και στα οφέλη του συγκεκριμένου μου πιάτου!
-. τα αυγά μου δίνουν την πολύτιμη χολίνη,
την Β12, και το σελήνιο
-. το κοτόπουλο μου προσφέρει πλήρη αμινοξέα και νιασίνη.
-. ο ζωμός από κόκκαλα έχει κολλαγόνο,
γλυκίνη και μεταλλικά στοιχεία (γενικά όλοι μου οι ζωμοί, πάντα με λεμόνι και ρίγανη ξετρελένουν τα παιδιά)
Είναι εξαιρετικός για το έντερο και τις αρθρώσεις, για το κολλαγόνο και την γλυκίνη που μου προσφέρει,
έχει βέβαια χαμηλότερη λευκίνη και λιγότερη μεθειονίνη, αλλά δένει πολύ καλά με το κοτόπουλο και τα αυγά.
-. τα παντζάρια βοηθούν στην κυκλοφορία λόγω νιτρικών.
-. το κουρκουμάς και τα άλλα μπαχαρικά μου έχουν ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση.
-. το πανίσχυρο ελαιόλαδο έχει μια πλθώρα - δες τε εδώ βιταμινών.
Και κάτι πολύ σημαντικό - το γεύμα μου περιέχει λευκίνη!
Η λευκίνη ενεργοποιεί αποτελεσματικά τη μυϊκή πρωτεϊνοσύνθεση (MPS), που είναι ο βασικός στόχος σε πρωτεϊνική διατροφή και διατήρηση/ανάπτυξη μυών - προστατεύει αποτελεσματικά από την φυσική απώλεια μυϊκής μάζας και δύναμης που σχετίζεται με την ηλικία!
-.5. συνολική λευκίνη στο γεύμα μου περίπου 4.0–4.5gr
-. 100gr κοτόπουλο: 31γρ πρωτεΐνη kai 2.4–2.7gr λευκίνη
-. 2 μεγάλα αυγά: 12.5γρ πρωτεΐνη kai 1.0–1.1gr λευκίνη
-. zωμός από κόκκαλα: 8γgr πρωτεΐνη kai 0.5–0.7gr λευκίνη
Οι περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι 2 με 3gr λευκίνης σε ένα γεύμα είναι αρκετά για μέγιστη ενεργοποίηση μυϊκής πρωτεϊνοσύνθεσης στους περισσότερους ενήλικες.
Έτσι το γεύμα μου είναι αναβολικό για μυϊκή διατήρηση/ανάπτυξη, έχει πλήρη αμινοξέα,
έχει πολύ καλή βιολογική αξία,
και συνδυάζει γρήγορες και πιο αργές πρωτεΐνες.

Το κοτόπουλο είναι η κύρια πηγή λευκίνης, ενώ τα αυγά βοηθούν πολύ στη συνολική ποιότητα αμινοξέων.
1. Η ποιότητα της πρωτεΐνης είναι υψηλή καθώς το κοτόπουλο έχει πλήρη αμινοξέα,
τα αυγά εξαιρετική βιολογική αξία και
ο ζωμό μου, υποστηρίζει τον συνδετικό ιστό και το κολλαγόνο
2. Τα λιπαρά βοηθούν ορμονικά και ενεργειακά, το ελαιόλαδο, προφυλάσσει από την φλεγμονή,
υποστηρίζει την ενεργειακή σταθερότητα,
ταιριάζει εξαιρετικά με low-carb/intermittent fasting/νηστεία χαμηλών υδατανθράκων/διαλειμματική νηστεία
 μοντέλο.
                       επίλογος
    . λίγα ακόμα λόγια για το πως βλέπω εγώ την διατροφή μας!
-. το "motto" μου είναι "υγεία, ενέργεια, ισορροπία - όλα αρχίζουν από τη διατροφή"
-, η σχέση μου με τη διατροφή είναι βαθιά συνδεδεμένη με τη σωματική και ψυχική μου ευεξία!
-. ο τρόπος που τρεφόμαστε επηρεάζει ουσιαστικά το σώμα, τη σκέψη και την καθημερινότητά μας!
-. νιώθω ευχαριστημένη όταν η τροφή μας δεν γεμίζει μόνο το σώμα,
μα γιατρεύει και την ψυχή.
-. νιώθω ευχαριστημένη όταν το αμόλυντο ψωμί, το αυγό, το τυρί, το φρούτο, το νερό γίνονται αγάπη για τα παιδιά, ρίζα ζωής και δύναμης.
-. και αυτή η απλή σοφία μένει χρόνια μέσα μου, από την ΜΑΝΑ μου και θα πάει στα παιδιά μου,
χωρίς άγχος, χωρίς βιασύνη, χωρίς κούραση,
σαν μια ήρεμη ανάσα που κρατά τον άνθρωπο αληθινά ζωντανό!
-. θεωρώ τον εαυτό του ευχαριστημένο, όταν αυτό που είναι η τροφή μας, είναι επίσης και το φάρμακό μας, ειδικά για τα παιδιά!
-. η τροφή που προσφέρουμε στα παιδιά δεν είναι μόνο γεύση και δύναμη·
είναι το πρώτο τους φάρμακο, μια σιωπηλή αγκαλιά ζωής που χτίζει υγεία, φως και μέλλον - ΜΗΝ το ξεχνάμε αυτό και όλα αυτά που σας λέω, τα λέω όχι σαν διατροφολόγος, αλλά σαν ένας άνθρωπος που η σχέση του με τη διατροφή δεν αφορά μόνο το σώμα·
είναι ο τρόπος με τον οποίο επιλέγει να φροντίζει τη ζωή μέσα του!
Πιστεύω ακράδαντα πως η τροφή δεν χτίζει μόνο το σώμα μας,
μα και τον τρόπο που υπάρχουμε στον κόσμο!
Πως η σχέση μας με την τροφή αποκαλύπτει τελικά την σχέση μας με τον ίδιο μας τον εαυτό!
Πως η διατροφή είναι μια καθημερινή πράξη συνείδησης, όπου η φροντίδα μετατρέπεται σε τρόπο ζωής!
Πως ο άνθρωπος γίνεται σιγά σιγά αυτό που επιλέγει να τον θρέφει!
                                   ντίνα
κείμενο και επιμέλεια κειμένου:ntina/thalia - botanologia.gr
~~~~~~~~
     * δυό λόγια ακόμα για την διαλειμματική νηστεία  (για όποιον θέλει περισσότερες πληροφορίες)
Η διαλείπουσα νηστεία (Intermittent Fasting) είναι μια πρακτική που υπάρχει εδώ και χιλιετίες ως φυσική ανθρώπινη ανάγκη και θρησκευτική παράδοση.
Ως συνειδητή θεραπευτική μέθοδος, εμφανίστηκε στην αρχαία Ελλάδα τον 5ο αιώνα π.Χ. από τον Ιπποκράτη, ο οποίος τη συνιστούσε για την αυτοθεραπεία και τον καθαρισμό του οργανισμού
Ως μοντέρνα διατροφική τάση, αναδύθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2000 μέσα από την έκδοση βιβλίων και ντοκιμαντέρ όπως
-. The Warrior Diet (2001): Από τον Ori Hofmekler, η οποία έφερε στο προσκήνιο την πρώτη μεγάλη τάση.
-. The Fast Diet (2013): Η δίαιτα 5:2 που έγινε παγκόσμιο best-seller από τον Βρετανό γιατρό Michael Mosley.
-. Μέθοδος 16:8: Η δημοφιλέστερη παραλλαγή που έγινε ευρέως γνωστή από βιβλία όπως το "The Lean Gains" και διάφορες επιστημονικές έρευνες.
Η σύγχρονη επιστημονική κοινότητα άρχισε να τη μελετά συστηματικά τα τελευταία 15-20 χρόνια ως εναλλακτική λύση απέναντι στον κλασικό θερμιδικό περιορισμό για τον έλεγχο του βάρους και τη βελτίωση του

Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου 2022

Κορκοφίγκι/κορκοφίνι και γαλόπιτα από την Πελοπόννησο

Η Πελοπόννησος/Μοριάς,
ένας ιστορικός χώρος με πολλά πρόσωπα που έχει δεχτεί τη δημιουργική επίδραση ποικίλων πολιτισμικών επιρροών, διακρίνεται για τον πλούτο των τοπικών διατροφικών της παραδόσεων. 
Η μακροχρόνια ώσμωση με λαούς και πολιτισμούς, η επίκαιρη θέση της Πελοποννήσου στον ευρύτερο μεσογειακό χώρο, ο διφυής γεωκλιματικός χαρακτήρας της- ορεινή ενδοχώρα/παράλιες σταφιδοπαραγωγές περιοχές-  διαμόρφωσαν σε μεγάλο βαθμό τις παραδόσεις αυτές. 
Σήμερα, παρά τους κοινωνικούς και άλλους μετασχηματισμούς, την οριστική μετάβαση από την αυτοκαταναλωτική παραδοσιακή/προβιομηχανική κοινότητα στην οικονομία της αγοράς, τη δημιουργία μιας κοινής και ομογενοποιημένης ελληνικής κουζίνας και την επέκταση διατροφικών προτύπων και συμπεριφορών από όλα τα μήκη και πλάτη της γης, πολλές όψεις των τοπικών πελοποννησιακών διατροφικών παραδόσεων παραμένουν ζωντανές. 
Ορισμένες από αυτές τις παραδόσεις με τη μορφή "τοπικών παραδοσιακών προϊόντων", αποκτούν νέες διαστάσεις ως σύμβολα συλλογικής μνήμης και τοπικότητας σε μια εποχή προϊούσας παγκοσμιοποίησης. 
Χαρακτηριστικότερα παραδείγματα:
-. το λάδι της κορωνέικης ποικιλίας ελαιοδέντρου, 
-. οι ελιές Καλαμάτας, 
-. ο ερυθρός οίνος της ποικιλίας αγιωργίτικο της Νεμέας, 
-. η κορινθιακή (μαύρη) σταφίδα, 
-. τα διάφορα τυριά κ.ά.
Η ορεινή πελοποννησιακή ενδοχώρα είναι τόπος με μεγάλη παράδοση στην κτηνοτροφία αιγοπροβάτων, τόσο τη μεταβατική όσο και την εδραία. 
Στην Ορεινή Ολυμπία και συγκεκριμένα σε ένα μικρό χωριό λίγο έξω από την Ανδρίτσαινα, την Αλιφείρα (Ρογκοζιό), δοκίμασα δύο πίτες με βάση το γάλα. 
Και οι δύο συνοψίζουν το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο της μοραΐτικης –αλλά και εν γένει της ελληνικής– διατροφικής παράδοσης: τη λιτότητα. 
Πρόκειται για το κορκοφίγκι/κορκοφίνι, που φτιάχνεται την περίοδο που γεννάνε τα γιδοπρόβατα, δηλαδή στις αρχές του χειμώνα, και τη γαλόπιτα, που παρασκευάζεται με ιδιαίτερη φροντίδα κυρίως το Μ. Σάββατο, για να καταναλωθεί ως επιδόρπιο στο εορταστικό τραπέζι της Λαμπρής. 
Η γεύση της θυμίζει το γαλακτομπούρεκο, χωρίς όμως να έχει φύλλα ζύμης και σιρόπι.
Και τις δύο είδα να τις ετοιμάζει η κ. Θεοδώρα. 
Η κ. Θεοδώρα ήρθε νύφη στο χωριό πριν από περίπου πενήντα χρόνια. 
Η καταγωγή της είναι από του Ράφτη, στη γειτονική Γορτυνία, και, όπως μου είπε, τις δύο πίτες τις φτιάχνανε και εκεί. 
Μάλιστα, θυμάται τα κορκοφίγκια που φτιάχνανε οι τσοπάνηδες που ξεχειμώνιαζαν με τα κοπάδια τους κοντά στον μύλο του πατέρα της, στο Αναζύρι, στον Αλφειό ποταμό.
Το κορκοφίγκι παρασκευάζεται από το πρωτόγαλα, την κόλλα, όπως είναι γνωστό στην περιοχή, που «κατεβάζει» η προβατίνα ή η γίδα τις πρώτες μέρες αφού έχει γεννήσει.
Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα λιπαρό και θρεπτικό γαλακτώδες υγρό, με χαρακτηριστικό υποκίτρινο χρώμα. 
Προκειμένου να ετοιμαστεί το κορκοφίγκι, δύο μέρη κόλλας αναμιγνύονται
με ένα μέρος πρόβειου ή γίδινου γάλακτος.
Το παχύρρευστο μείγμα απλώνεται σε ένα λαδωμένο ταψί, αλατίζεται ελαφρά και ψήνεται στον φούρνο.
Το κορκοφίγκι μερικοί προτιμούν να το τρώνε πασπαλισμένο με ζάχαρη, άλλοι πάλι το προτιμούν σκέτο.
Όλοι όμως όσοι είχαν την τύχη να το δοκιμάσουν κάποτε, δεν ξεχνούν ποτέ την ιδιαίτερή του γεύση...
Η γαλόπιτα στην Αλιφείρα παρασκευάζεται με βάση το πρόβειο γάλα, που προσφέρουν "για το καλό" οι τσοπάνηδες του χωριού στις νοικοκυρές όταν πια η νηστεία της Μ.Σαρακοστής πλησιάζει στο τέλος της.
Επίσης, κάθε σπίτι στο χωριό είχε πάντα λίγα αιγοπρόβατα/μαρτίνια για την κάλυψη των οικιακών αναγκών σε γαλακτοκομικά προϊόντα, κυρίως τυριά, 
γάλα, 
γιαούρτι και βούτυρο.
Το βούτυρο αλλά και το χοιρινό λίπος σε πολλές περιοχές της ορεινής πελοποννησιακής ενδοχώρας, όπως και στην Αλιφείρα, δεν είχαν εξοβελιστεί ολοκληρωτικά από το ελαιόλαδο, όπως συνέβαινε στις κατ’ εξοχήν ελαιοπαραγωγούς περιοχές του Μοριά.
Κάτι τέτοιο συνέβη μετά τον πόλεμο, όταν η ελαιοκαλλιέργεια επεκτάθηκε σταδιακά στο σύνολο σχεδόν της ορεινής πελοποννησιακής ενδοχώρας, αντικαθιστώντας κυρίως την καλλιέργεια σιτηρών, αλλά και πιο πρόσφατα, όταν η διαθρεπτική υπεροχή του ελαιολάδου αναδείχθηκε ως μέρος ευρύτερων προτύπων διατροφικής ορθότητας (π.χ. μεσογειακή δίαιτα).
Δοσολογία
Η κ. Θεοδώρα φτιάχνει τη γαλόπιτα, χωρίς να υπολογίζει την ποσότητα και τις δόσεις των υλικών με... ζυγαριά ακριβείας, αλλά, όπως λέει χαρακτηριστικά, "με το μάτι".
Παρ’ όλα αυτά, με τη βοήθεια της κόρης και της νύφης της, προσπαθήσαμε να προσδιορίσουμε τη δοσολογία με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια.
Έτσι, λοιπόν, για τη γαλόπιτα θα χρειαστούν:
• 2 λίτρα πρόβειο γάλα
• 250 γρ. σιμιγδάλι χοντρό
• 300 γρ. σιμιγδάλι ψιλό (παλιότερα, αντί για το «αγοραστό» σιμιγδάλι, οι νοικοκυρές χρησιμοποιούσαν μόνο αλεύρι).
• 300 γρ. ζάχαρη
• 6-7 αυγά
• λάδι
Εκτέλεση
-. βράζουμε το γάλα στην κατσαρόλα, αναμιγνύοντάς το σταδιακά με το σιμιγδάλι, ψιλό και χοντρό, μία χούφτα αλεύρι, τη ζάχαρη, τα αυγά και το λάδι.
-. τον χυλό που σχηματίζεται δεν σταματάμε να τον αναδεύουμε με μια κουτάλα.
-. όταν το μείγμα έχει γίνει αρκετά παχύρρευστο, το απλώνουμε σε λαδωμένο ταψί.
-. ψήνουμε στον φούρνο για περίπου μία ώρα.
-. μέχρι πριν από λίγα χρόνια η κ. Θεοδώρα έψηνε τη γαλόπιτα στα ξύλα.
-. ώρα που τα χρόνια πέρασαν, συμβιβάζεται αναγκαστικά με την ευκολία της ηλεκτρικής κουζίνας.
           κείμενο και επιμέλεια κειμένου:thalia-botanologia.gr

https://ayla.culture.gr/wp-content/uploads/2016/12/DNPAAPK_Pites.pdf

Κυριακή 6 Μαρτίου 2022

Ιώδιο, τι είναι το ιώδιο και ποιες οι διατροφικές πηγές του

Τώρα τελευταία γίνεται πολύς λόγος
 για το ιώδιο και αυτό είναι πλήρως απογοητευτικό, διότι οι άνθρωποι θυμούνται ότι υπάρχουν θρεπτικά ή θεραπευτικά ιχνοστοιχεία όταν έχουν φτάσει στο χείλος του γκρεμού – μέχρι τότε απαξιούν να ασχοληθούν με “τέτοια αστεία πράγματα” και αν κάποιος τους πει κάτι θα τον χλευάσουν.
Τώρα τρέχουν όλοι να αγοράσουν ιώδιο – γιατί;
Μα για να σωθούν “λέει” από τη ραδιενέργεια, αν και όποτε γίνει πυρηνικός πόλεμος – Τι αστείο!
Οι άμεσες επιπτώσεις των πυρηνικών εκρήξεων, αν ὅ μή γένοιτο, γίνει πυρηνικός πόλεμος, θα είναι καταστροφικές, δεν θα μας σώσουν τα χάπια ιωδίου, δεν θα μας σώσουν τα χάπια ιωδίου σε μεγάλες αποστάσεις, όπου πιθανώς θα κυριαρχούν οι κρούσεις και η ραδιενεργή μόλυνση σίγουρα δεν θα προκαλείται μόνο από το ραδιενεργό ιώδιο.
“Σε ποιο βαθμό τα χάπια ιωδίου θα ήταν χρήσιμα κατά των επιπτώσεων των πυρηνικών βομβών είναι τουλάχιστον αμφίβολο, η δε περιττή χρήση δισκίων ιωδίου, η οποία συμβαίνει όταν οι άνθρωποι πανικοβάλλονται, μπορεί επίσης να οδηγήσει σε δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία, αν και η πιθανότητα εμφάνισης αυτών των επιπτώσεων είναι πολύ μικρή”.“, δήλωσε στο Euronews Next ο Δρ. Hielke Freerk Boersma, ειδικός στην ακτινοπροστασία στο University of Groningen
Και βέβαια οι ειδικοί στην πυρηνική ιατρική, λένε ότι τα χάπια πρέπει να λαμβάνονται μόνο υπό την καθοδήγηση ειδικών της δημόσιας υγείας.
Ας πούμε λοιπόν δυο λόγια για το ιώδιο και ποιες είναι διατροφικές πηγές του
Οι διατροφικές κατευθυντήριες γραμμές  σημειώνουν ότι “επειδή τα τρόφιμα παρέχουν μια σειρά από θρεπτικά συστατικά και άλλα συστατικά που έχουν οφέλη για την υγεία, οι διατροφικές ανάγκες θα πρέπει να καλύπτονται κυρίως μέσω των τροφίμων.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα εμπλουτισμένα τρόφιμα και τα...