Herbal Medicine-Βοτανοθεραπεία Από την αρχαιότητα,τα βότανα εκτιμήθηκαν για τις αναλγητικές και θεραπευτικές τους ικανότητες. Σήμερα ένα ποσοστό περίπου 75% των φαρμάκων μας βασίζονται στις θεραπευτικές ιδιότητες των φυτών. Οι κοινωνίες μας, διά μέσου των αιώνων, ανέπτυξαν τις δικές τους παραδόσεις για να καταφέρουν να κατανοήσουν τα φαρμακευτικά φυτά και τις χρήσεις τους. Κάποιες από αυτές τις παραδόσεις και τις ιατρικές πρακτικές μπορεί να μας φαίνονται παράδοξες και μαγικές, ενώ κάποιες άλλες λογικές και ορθολογιστικές, όλες τους όμως είναι προσπάθειες να ξεπεραστούν οι ασθένειες και ο πόνος και στο τέλος-τέλος να βελτιωθεί η ποιότητα της ζωής. Αυτά με λίγα λόγια ορίζουν την βοτανοθεραπεία.

Πέμπτη, 26 Απριλίου 2018

Λεμόνι-Οφέλη και ιδιότητες του λεμονιού

Λεμόνι,και δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην το γνωρίζει,γνωρίζουν όμως όλοι την σπουδαιότητά του;

Και τι είναι αυτό που ξεχωρίζει το λεμόνι,και γιατί τόσο πολλοί ερευνητές έχουν ασχοληθεί μαζί του;

Το λεμόνι,λοιπόν είναι καλλιεργημένο υβρίδιο που προέρχεται από άγριες ποικιλίες όπως το κίτρο και το μανταρίνι.
Πότε και που έγινε η διασταύρωση και προέκυψε το λεμόνι δεν είναι γνωστό.
Οι πρώτες σαφείς περιγραφές του λεμονιού υπάρχουν στο έργο πραγματεία περί γεωργίας του Άραβα Κούστους Αλ-Ρούμι,στις αρχές του 10ου αιώνα.
Και ο κίτρος, μάλλον είναι ο καρπός τον οποίο ο Πλίνιος στη Φυσική του ιστορία τον αναφέρει ως malum medicum- "ιατρικό καρπό" - και κατά πάσα πιθανότητα ήταν το πρώτο εσπεριδοειδές που ήταν γνωστό στη Μεσόγειο.
Και ερχόμαστε στον 15ου αιώνα, στη Γένοβα όπου συναντάμε τις πρώτες καλλιεργημένες λεμονιές!
Τις συναντάμε στις Αζόρες το 1494,ενώ μεταγενέστερες έρευνες έχουν επισημάνει λεμόνια στα ερείπια της Πομπηίας.
Και ήταν τα λεμόνια που χρησιμοποιήθηκαν παλιά από το Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό για να καταπολεμήσουν το σκορβούτο.
Τι μας προσφέρει λοιπόν το λεμόνι και που έγκειται η σπουδαιότητά του;
Ας ξεκινήσουμε από τις ιδιότητές του.
Βασικές ιδιότητες του λεμονιού:
  • αντισηπτικές                   
  • αντιπυρετικές
  • αντιρευματικές
  • αντιβακτηριακές
  • αντιοξειδωτικές
  • εφιδρωτικές
  • αντικαρκινικές
  • αντιφλεγμονώδεις
  • αντιιικές
  • αντισκορβουτικές
  • αντιγηραντικές
  • αποτοξινωτικές
  • αντικαταθλιπτικές
Το λεμόνι είναι ένα από τα σπουδαιότερα  φυσικά ιάματα.
Είναι τροφή και γιατρικό.
-1) Μειώνει τον κίνδυνο ισχαιμικού εγκεφαλικού επεισοδίου στις γυναίκες.
Σύμφωνα με την American Heart Association (AHA), τα εσπεριδοειδή βοηθούν στη μείωση του κινδύνου ισχαιμικού εγκεφαλικού επεισοδίου στις γυναίκες.
Μια μελέτη των δεδομένων από περίπου 70.000 γυναίκες πάνω από 14 χρόνια έδειξε ότι αυτές που έτρωγαν τα περισσότερα εσπεριδοειδή είχαν 19% χαμηλότερο κίνδυνο ισχαιμικού εγκεφαλικού επεισοδίου από ό, τι οι γυναίκες που κατανάλωναν μικρότερες ποσότητες.
-2) Ο κίνδυνος ανάπτυξης άσθματος φαίνεται να είναι χαμηλότερος σε άτομα που καταναλώνουν υψηλή ποσότητα συγκεκριμένων θρεπτικών ουσιών, όπως η βιταμίνη C, που περιέχεται στο λεμόνι.
Σε ανασκόπηση,η οποία έχει δημοσιευτεί Allergy, Asthma and Clinical Immunology,διαπιστώθηκε  ότι η βιταμίνη C ωφελούσε άτομα με άσθμα και βρογχική υπερευαισθησία όταν είχαν ένα κοινό κρυολόγημα.
-3) Διατηρεί υγιή την επιδερμίδα.
Όταν καταναλώνεται στη φυσική του μορφή το λεμόνι  ή εφαρμόζεται τοπικά, η βιταμίνη C αποκαθιστά τη βλάβης του δέρματος από τον ήλιο και τη ρύπανση, μειώνει τις ρυτίδες και βελτιώνει τη συνολική υφή του δέρματος.
Επίσης η βιταμίνη C που βρίσκεται στο λεμόνι βοηθά στην παραγωγή κολλαγόνου,γνωστό για το ρόλο του στη διατήρηση της συνοχής των ιστών του σώματος
-4) Προλαμβάνει τον καρκίνο
Το λεμόνι και ο χυμός του είναι μια εξαιρετική πηγή αντιοξειδωτικής βιταμίνης C.
Τα αντιοξειδωτικά βοηθούν στην πρόληψη του σχηματισμού ελεύθερων ριζών που είναι γνωστό ότι προκαλούν καρκίνο.
Το σύνολο,δε των φλαβονοειδών που περιέχει το λεμόνι σε  μελέτες in vivo και in vitro έχουν παρουσιάσει αξιοθαύμαστες αντιφλεγμονώδεις και αντικαρκινικές δράσεις.
-5) Διατηρούν την αρτηριακή πίεση στα επιθυμητά επίπεδα.
Μια ιαπωνική μελέτη διαπίστωσε ότι από τις 101 γυναίκες, εκείνες που περπατούσαν τακτικά και κατανάλωναν λεμόνι κάθε μέρα είχαν χαμηλότερη αρτηριακή πίεση από εκείνες που δεν το έκαναν.
-6) Αυξάνουν την απορρόφηση του σιδήρου
Η έλλειψη σιδήρου είναι μια από τις πιο κοινές ελλείψεις θρεπτικών ουσιών στις ανεπτυγμένες χώρες και η κύρια αιτία της αναιμίας .
Συνδυάζοντας τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C όπως τα λεμόνια με τρόφιμα που είναι πλούσια σε σίδηρο μεγιστοποιούμε την ικανότητα του σώματος να απορροφά το σίδηρο.
Το σπανάκι και τα ρεβίθια, για παράδειγμα, αποτελούν καλές πηγές σιδήρου. Περιλούζοντας με χυμό λεμονιού μια σαλάτα με σπανάκι και ρεβίθια μεγιστοποιούμε την πρόσληψη σιδήρου καθώς και βιταμίνης C από τον οργανισμό μας.
Ακριβώς το ίδιο και με τις φακές,όταν τρώμε τις φακές μας με λεμόνι μεγιστοποιούμε την απορρόφηση του σιδήρου αλλά και τις βιταμίνης C.
Φακές-όπως πολλές φορές έχουμε πει,με λεμόνι και όχι με ξύδι.
Η βιταμίνη C που βρίσκεται στο λεμόνι βοηθά στη μείωση των επιπέδων της  LDL "κακής" χοληστερόλης και στην αύξηση των επιπέδων της HDL "καλής" χοληστερόλη
Επίσης ο χυμός του λεμονιού είναι άριστο γιατρικό για
-τα κρυολογήματα,
-τη γρίπη και
-τις λοιμώξεις του στήθους.
Έχει όξινο χαρακτήρα που βοηθά στη διάσπαση της τροφής, ανακουφίζοντας από τα συμπτώματα της δυσπεψίας, όπως καούρα και φούσκωμα.
Είναι ακούραστος βοηθός και προστάτης του ανοσοποιητικού μας και άριστο
τονωτικό για το συκώτι και το πάγκρεας, και για την ομαλή λειτουργία των νεφρών.
Βελτιώνει την όρεξη και βοηθάει στην αποκατάσταση της οξύτητας του στομάχου.
Σαν άριστο αντιοξειδωτικό το λεμόνι βοηθάει:
- στην άμυνα του οργανισμού  ενάντια στις ελεύθερες ρίζες
- στη θεραπεία των μολύνσεων του στομάχου.
- στα προβλήματα του κυκλοφορικού και
- της αρτηριοσκλήρωσης
- στην άμεση αντιμετώπιση των εκφυλιστικών ασθενειών όπως:
  • η αρθρίτιδα,
  • η ουρική αρθρίτιδα
  • οι ρευματισμοί
Ο χυμός του λεμονιού τροφοδοτεί τον οργανισμό μας με ενέργεια,
βοηθά στην καταπολέμηση του άγχους και της κατάθλιψης,ενώ η μυρωδιά και μόνο ενός φρεσκοκομένου  λεμονιού έχει ευεργετική δράση και ηρεμεί το νευρικό μας σύστημα.
Το λεμόνι ενώ θεωρείται όξινο φρούτο έχει αλκαλική επίδραση στο σώμα κάτι που το καθιστά χρήσιμο για ρευματικές παθήσεις όπου η οξύτητα είναι από τους παράγοντες που συμβάλλουν στην δημιουργία τους.
Τα πτητικά έλαια που περιέχει είναι αντισηπτικά και αντιβακτηριακά
και ενδυναμώνουν το εσωτερικό των βλεννογόνων των αιμοφόρων αγγείων,ιδιαίτερα των φλεβών και των τριχοειδών αγγείων,συμβάλλοντας έτσι στην καταπολέμηση της δημιουργίας κιρσών και στην τάση που παρουσιάζουν κάποια άτομα να μελανιάζουν εύκολα.
Επίσης-οι πολυφαινόλες λεμονιού καταστέλλουν την παχυσαρκία.
Εκτός από το χυμό και η  φλούδα του λεμονιού περιέχει συστατικά και ιχνοστοιχεία απαραίτητα στον οργανισμό μας.
Ένα από αυτά είναι μια φλαβόνη,η tangeretin
Η tangeretin είναι μια ισχυρή αντικαρκινική ουσία με ισχυρές αντικαρκινικές ιδιότητες, με νευροπροστατευτική δράση,άκρως σημαντική για τον εγκέφαλο καθώς έχει προστατευτικά αποτελέσματα κατά της νόσου του Parkinson .
Επίσης η tangeretin βοηθάει στη μείωση της χοληστερόλης
και στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης,π.χ το εκχύλισμα από φλούδες λεμονιού στο νερό συμβάλλει στη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης.
Και δεν ξεχνάμε πως το λεμόνι αποτελούσε γιατρικό για το σκορβούτο πολύ πριν ανακαλυφθεί η βιταμίνη C,ενώ η ισπανική λαϊκή ιατρική του έχει αποδώσει τόσες πολλές ιατρικές χρήσεις,ώστε να έχουν γραφτεί για το λεμόνι πάρα πολλά βιβλία.

Και το πλήθος των μελετών και των ερευνών,που συνεχίζονται,δείχνουν εν τέλει ότι το λεμόνι προάγει την υγεία ολόκληρου του οργανισμού μας!

Διατροφική ανάλυση του λεμονιού,σύμφωνα με το USDA Εθνική βάση δεδομένων των θρεπτικών συστατικών.
Ένα λεμόνι  χωρίς τη φλούδα του - περίπου 58 γραμμάρια
έχει
Ενέργεια 29 Kcal 1,5%
Υδατάνθρακες 9,32 g 7%
Πρωτεΐνη 1.10 g 2%
Σύνολο λιπών 0,30 g 1%
Χοληστερίνη 0 mg 0%
Φυτικές ίνες 2,80 g 7%
Βιταμίνες
Φυλλικό οξύ-B9 11 μg 3%
Niacin-B3 0.100 mg 1%
Παντοθενικό οξύ-B5 0.190 mg 4%
Πυριδοξίνη-B6 0,080 mg 6%
Ριβοφλαβίνη-B2  0,020 mg 1,5%
Θειαμίνη-B1 0,040 mg 3,5%
Βιταμίνη C 53 mg 88%
Βιταμίνη Α 22 IU 1%
Βιταμίνη Ε 0,15 mg 1%
Ηλεκτρολύτες
Νάτριο 2 mg 0%
Κάλιο 138 mg 3%
Μεταλλικά στοιχεία
Ασβέστιο 26 mg 3%
Χαλκός 37 μg 4%
Σίδερο 0,60 mg 7,5%
Μαγνήσιο 8 mg 2%
Μαγγάνιο 0,030 mg 1%
Ψευδάργυρος 0,06 mg 0,5%
Φυτικά θρεπτικά συστατικά
Καροτένιο-β 3 μg -
Καροτένιο-α 1 μg -
Κρυπτο-ξανθίνη-β 20 μg -
Λουτεΐνη-ζεαξανθίνη 11 μg -
~~~~~~~~~
Κείμενο,επιμέλεια thalia:botanologia.blogspot.gr
πηγές πληροφόρησης:
https://www.ars.usda.gov/oc/np/phenolics/comp-1/lemon/
https://www.medicalnewstoday.com/articles/283476.php
https://www.care2.com/greenliving/16-health-benefits-of-lemons.html