Herbal Medicine-Βοτανοθεραπεία Από την αρχαιότητα,τα βότανα εκτιμήθηκαν για τις αναλγητικές και θεραπευτικές τους ικανότητες. Σήμερα ένα ποσοστό περίπου 75% των φαρμάκων μας βασίζονται στις θεραπευτικές ιδιότητες των φυτών. Οι κοινωνίες μας, διά μέσου των αιώνων, ανέπτυξαν τις δικές τους παραδόσεις για να καταφέρουν να κατανοήσουν τα φαρμακευτικά φυτά και τις χρήσεις τους. Κάποιες από αυτές τις παραδόσεις και τις ιατρικές πρακτικές μπορεί να μας φαίνονται παράδοξες και μαγικές, ενώ κάποιες άλλες λογικές και ορθολογιστικές, όλες τους όμως είναι προσπάθειες να ξεπεραστούν οι ασθένειες και ο πόνος και στο τέλος-τέλος να βελτιωθεί η ποιότητα της ζωής. Αυτά με λίγα λόγια ορίζουν την βοτανοθεραπεία.

Παρασκευή, 11 Μαΐου 2018

Φυτικό γάλα από σουσάμι και η διατροφική του αξία

 

Γάλα από σουσάμι.

Τα φυτικά γάλατα έχουν γίνει η διατροφική αδυναμία πολλών από εμάς.

Τα σκήπτρα κρατάει το γάλα του αμυγδάλου αλλά όπως καλά φανταζόμαστε δεν είναι το μόνο.

Γάλα φυτικό μπορούμε να κάνουμε από σχεδόν κάθε είδος ξηρών καρπών όπως
κάσιους,
κολοκυθόσπορους,
καρύδια,
φουντούκια,
ηλιόσπορους αλλά και από
αποξηραμένη τριμμένη καρύδα.
σουσάμι,
βρώμη, ρύζι.
Ο τρόπος παρασκευής είναι σχεδόν πανομοιότυπος,με μικρές μόνο διαφορές.
Έχουμε δει πως κάνουμε γάλα αμυγδάλου,ας δούμε πως μπορούμε να κάνουμε και γάλα από σουσάμι
Μπορούμε να κάνουμε γάλα από αναποφλοίωτο σουσάμι αλλά και από αποφλοιωμένο.
- Το γάλα από αναποφλοίωτο σουσάμι περιέχει περισσότερο ασβέστιο από το αγελαδινό γάλα, το οποίο αν και δεν απορροφάται το ίδιο καλά με αυτό του γάλακτος, δεν παύει να αποτελεί μια εξαιρετική λύση για τα άτομα που δεν τους αρέσει το αγελαδινό γάλα,αλλά και για τα άτομα που έχουν δυσανεξία στη λακτόζη.
Μπορούμε,βέβαια,να βελτιώσουμε την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών με το μούλιασμα.
Με το μούλιασμα των σπόρων πριν το άλεσμα, μειώνουμε την περιεκτικότητα σε φυτικά οξέα που εμπεριέχονται στην εξωτερική στοιβάδα των σπόρων,είναι αυτά που εμποδίζουν τη σωστή απορρόφηση του ασβεστίου,και βελτιώνουμε την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών που περιέχουν.
- Το αποφλοιωμένο σουσάμι περιέχει λιγότερο ασβέστιο αλλά απορροφάται πολύ καλύτερα.
Εμείς στο γάλα μας θα χρησιμοποιήσουμε μισό αναποφλοίωτο και μισό αποφλοιωμένο σουσάμι.
Έτσι πετυχαίνουμε  μεγαλύτερη θρεπτική αξία στο γάλα μας.
Ας ξεκινήσουμε.
Θα ετοιμάσουμε 1 λιτρο γάλα σουσαμιού.
Και θα χρειαστούμε:
  • Μισή κούπα αποφλοιωμένο σουσάμι
  • Μισή κούπα αναποφλοίωτο σουσάμι.
  • Τέσσερις κούπες νερό χωρίς χλώριο.
Και 
  1. Βάζουμε το σουσάμι να μουλιάσει στο νερό όλο το βράδυ ή για τουλάχιστον 6 με 8 ώρες. Πριν ξεκινήσουμε τη διαδικασία παρασκευής του γάλατος,σουρώνουμε σε λεπτό σουρωτήρι-σήτα το σουσάμι και το ξεπλένουμε καλά.
  2. Ρίχνουμε το μουλιασμένο σουσάμι στο μπλέντερ μαζί με το νερό και χτυπάμε καλά, μέχρι να πολτοποιηθεί το σουσάμι και να ασπρίσει το νερό.
  3. Βάζουμε ένα σουρωτήρι πάνω από ένα μεγάλο μπολ και μέσα του στρώνουμε ένα πυκνό τούλι ή ένα φίλτρο ή ένα τουλπάνι.Το πιο ιδανικό είναι το τούλι και σουρώνουμε το περιεχόμενο του blender, μέχρι να απομείνει στο ύφασμα μόνο ο πολτός.
  4. Μαζεύουμε τις άκρες από το ύφασμα και το στύβουμε πολύ καλά με τα χέρια μας, έτσι ώστε να στραγγίσει πολύ καλά.
  5. Αδειάζουμε το γάλα σε ένα γυάλινο μπουκάλι που να κλείνει αεροστεγώς και το διατηρούμε στο ψυγείο μας για 3-4 ημέρες.
Σημειώσεις
Κάθε φορά,πριν να χρησιμοποιήσουμε το γάλα μας κουνάμε πολύ καλά το μπουκάλι,γιατί στον πάτο του μπουκαλιού σχηματίζεται ίζημα.
Δεν πετάμε τον πολτό σουσαμιού.
Μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε σε γλυκά,σε ψωμιά αλλά και σε κρέμες.
Τον διατηρούμε σκεπασμένο σε μπολ στο ψυγείο για δυό-τρεις μέρες.
Το γάλα σουσαμιού μπορούμε να το πιούμε σκέτο,
με κακάο,
με μέλι,
με στέβια,
με αγαύη,
με κανέλα,
με μοσχοκάρυδο ή όπως αλλιώς μας αρέσει.
Μπορούμε να κάνουμε θρεπτικότατα και γευστικότατα smoothies με φρούτα,ακόμα και να αντικαταστήσουμε το ζωικό γάλα σε πάρα πολλές από τις συνταγές μας.

Θρεπτική αξία σε ένα φλυτζάνι γάλα σουσαμιού
Θερμίδες 241.4
Πολυακόρεστο λίπος 7,8 g
Μονοκορεσμένο λίπος 6,8 g
Κορεσμένο Λίπος 2,5 g
Χοληστερόλη 0,0 mg
Νάτριο 6,6 mg
Κάλιο 250,2 mg
Συνολικοί υδατάνθρακες 17,8 g
Διαιτητικές ίνες 5,2 g
Πρωτεΐνη 6,7g
Βιταμίνες:
Βιταμίνη Α 0,1%
Βιταμίνη Β6 15,2%
Βιταμίνη Β-  9,3%
Βιταμίνη Β3  8,9%
Παντοθενικό Οξύ 0,9%
Βιταμίνη Β2  5,7%
Βιταμίνη Β1 19.4%
Βιταμίνη C  0,1%
Βιταμίνη Ε   4,1%
Ιχνοστοιχεία και μέταλλα 
Ασβέστιο     35,8%
Χαλκός        75,2%
Σίδηρος     29,8%
Μαγνήσιο 33,2%
Μαγγάνιο 45,9%
Φωσφόρος 23,4%
Σελήνιο 3,5%
Ψευδάργυρος 18,8%
Από τις παραπάνω τιμές βλέπουμε ένα σπουδαίο ρόφημα εξαιρετική πηγή θρεπτικών συστατικών,αλλά και  δύο ουσιών:της sesamin και sesamolin,οι οποίες είναι λιγνάνες,οι οποίες έχουν ωφέλιμες φυσιολογικές ιδιότητες όπως αντιοξειδωτικές, αντι-μεταλλαξιογόνες, αντιγηραντικές και αντιφλεγμονώδεις δραστηριότητες,συντελούν στη μείωση της χοληστερόλης στους ανθρώπους και προστατεύει το ήπαρ από οξειδωτική βλάβη.

Κείμενο-παρουσίαση:thalia-botanologia.blogspot.gr

πηγές και αναφορές:
sciencedirect.com
sigmaaldrich.com
recipes.sparkpeople.com